Plany w fotografii

Choć fotografia tak i inne formy sztuki powinna być kształtowana w głównej mierze przez kreatywność, innowacyjność i pomysł, tak ona także ma pewne teoretyczne ramy. Podstawy z zakresu tworzenia kompozycji czy też rodzaje planów fotograficznych to bez wątpienia informacje, które powinien posiadać każdy miłośnik robienia zdjęć. Dla amatorów będą one niezwykle pomocne przy pierwszych próbach fotografowania, ponieważ wyznaczają pewne standardy i kanon. W związku z ty nauka fotografowania z książek nie jest wcale złym pomysłem, o ile poparta będzie także równolegle praktyką.

Plany określają w fotografii, ale też na przykład filmie to co znajduje się w kadrze. Zasadniczo może to być tło wydarzeń, jakaś postać lub bohater, a także przedmiot. Różne rodzaje planów odnoszą się właśnie do konkretnego pokazywania tych elementów, które to czynimy bardzo często w sposób intuicyjny. Plan totalny to kadr, w którym widać ogólny obraz fotografowanego miejsca z postacią gdzieś w tle.

Nie skupia się on zatem na pokazaniu emocji konkretnych bohaterów, lecz zarysowaniu całego miejsca. Postacie mogą zajmować w nim skrajnie marginalne funkcje, ponieważ skupia się on raczej na objęciu ogólnej sytuacji.

Charakterystyka i rodzaje planów

Kolejnym ze stosowanych w sztuce filmowej i fotograficznej planów jest plan ogólny. Ten z kolei bezwzględnie musi zawierać w kadrze postać jakiegoś bohatera.

Co prawda cały czas stanowi ona jeden z elementów całej kompozycji, jednakże tutaj mamy do czynienia z jej całkowitym zarysowaniem. Dodatkowo, widzimy konkretne postaci w danym otoczeniu, które może być kluczowe na przykład interpretacji dzieła. Plan pełny jest kolejnym zbliżeniem, które to fokusuje się na całą sylwetkę postaci. Tutaj traci na znaczeniu tło a zyskuje postać przedstawiana na fotografii, bądź też filmie.

W tej sytuacji widzowie mają już możliwość obserwacji mimiki twarzy bohatera czy też ogarniających go emocji. Idąc w kierunku jeszcze większego zbliżania, następnym z rodzajów planów jest plan amerykański. Sama nazwa niekoniecznie będzie dla amatorów łatwo zrozumiała, dlatego też najprościej mówiąc jest to kadr, w którym postać przedstawiona jest od kolan do czubka głowy. Warto przyjrzeć się także planom skupiających się na bardzo małych fragmentach obrazu.

Są nimi chociażby makro lub detal. Detal jest szczególną formą zbliżenia, ponieważ skupia uwagę widza na konkretnej części ciała bohatera lub też jakimś przedmiocie. W przypadku planu makro mamy taki wycinek rzeczywistości, którego nie sposób dostrzec gołym okiem.