Rola kadrowania w fotografii

Fotografia to sztuka, którą zająć może się każdy z nas. Wystarczy bowiem do tego jedynie aparat oraz nasza wyobraźnia. Choć kadry mogą być odbierane przez każdego subiektywnie, istnieje wiele zasad czy też teorii mających na celu usystematyzowanie wiedzy dotyczącej fotografowania. Warto je znać, ponieważ łamanie pewnych zasad w sposób przypadkowy, nie gwarantuje zwykle dobrych efektów. Co innego, jeśli świadomie pozwalamy sobie na zabawy z formą, która to jak w sztuce jest zmienna i może przynieść niezwykłe rezultaty. Bez wątpienia warto jednak brać się za fotografię, nawet jeśli wydaje nam się że jeszcze nic nie potrafimy. Obycie z aparatem i samym procesem z pewnością pozwoli nam nabrać większej pewności i cennych umiejętności. Teoria fotografii składa się między innymi z zagadnień dotyczących kadrowania. Są one bliźniacze do planów filmowych, jako że obie sztuki zawierają pierwiastek wizualny. Dla wielu osób kadrowanie wydaje się być mało ważnym elementem kreacji dzieła. W dobie postępu technologicznego zdajemy sobie dobrze sprawę z możliwości komputerowej obróbki zdjęć, w tym także kadrowania.

Pozwala ona bowiem na dowolne przycinanie, obracanie, a także dowolne manipulowanie konkretnymi zdjęciami. Mimo tego warto jednak przykładać do kadrowania dużo uwagi, ponieważ ćwiczy to naszą uwagę i stawia wysoko poprzeczkę. W czasach fotografii analogowej robiono zdjęcia dobrze przemyślane, dziś cyka się ich o wiele więcej, jako że tak łatwo je usuwać i przeglądać.

Plany zdjęciowe – czym są?

Plany stosowane są przez fotografów podczas współpracy z człowiekiem – modelem, uczestnikiem imprezy czy też po prostu osobą, którą chce on uwiecznić. Choć mają one pewne określone formy, bardzo często przenikają się wzajemnie. Fotografia nie jest w końcu sztuką dokładności, lecz serca i emocji. Warto jednak pamiętać o tym, że w niej również odnajdziemy czasem symetrię lub geometrię. Fotografowie lubią bawić się tą sztuką, co tylko potwierdzają niesamowite zdjęcia robione na przestrzeni dziejów. Nie da się ukryć, że zwykle na początku przygody z fotografowaniem często sięga się do jej teorii a więc między innymi planów zdjęciowych. Oczywiście warto znać ich charakterystykę i zastosowanie jednakże nie będzie dobrą praktyką ich bezwzględne przestrzeganie. Może to bowiem zaburzać nie tylko wizję artystyczną fotografa, ale też być zbyt ograniczające w stosunku do samej osoby fotografowanej.

Stąd też o planach warto wiedzieć, lecz niekoniecznie myśleć podczas wykonywania wszystkich zdjęć.